Hyresgästinfo

Hyresgästinfo

Information till våra hyresgäster


Vi arbetar för att skapa långsiktiga förhållanden med våra hyresgäster och strävar efter att alla ska trivas när de hyr av oss. Här nedan har vi samlat information som kan vara bra att ha för dig som hyresgäst.


Ändrade rutiner i vår verksamhet på grund av Corona-viruset


För att förhindra smittspridning av Corona-viruset är det viktigt att vi i denna rådande situation visar hänsyn till varandra och tar ett ansvar och följer myndigheternas rekommendationer. För allas vår säkerhet så har vi på Albrekston Fastigheter anpassat oss till rådande läge och följer Folkhälsomyndighetens råd och Göteborgs kommuns riktlinjer, samt anpassar vår verksamhet efter dessa. Det har inneburit förändrade rutiner för vår verksamhet. Läs mer här om våra förändrade rutiner.



Få svar på frågor om ditt boende


Bland våra vanliga frågor och svar hittar du sådant som kan vara bra att veta när du hyr lägenhet hos oss. Det kan vara allt från hur du säger upp lägenheten till var du skall slänga din julgran. Se vanliga frågor och svar


Information till dig som är hyresgäst


Vi har sammanställt viktig information som är bra att veta för våra hyresgäster i samband med  t ex inflyttning och utflyttning. Läs mer här 

Gör en felanmälan i vårt formulär

Om någon typ av problem uppstår i din lägenhet kan du kontakta oss genom att göra en felanmälan via vårt kontaktformulär. Till felanmälan

 

 

 
 
 
 

Vanliga frågor och svar

Som hyresgäst händer det att man vill ha svar på frågor som uppstår kring boendet. Nedan har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar på dessa. Om du inte hittar vad du söker kan du även istället kontakta oss.


Hitta svaret på din fråga När ska hyran betalas?

Hyresavierna skickas till dig månadsvis. Hyran ska betalas i förskott och vara oss tillhanda senast sista vardagen månaden före den månad som hyran avser.


Hur gör jag för att skaffa autogiro?

Med autogiro slipper du krångliga OCR-nummer och kan vara säker på att hyran betalas i tid.  Fyll i och skicka in din autogiroanmälan per post till den adress som står angiven på blanketten.


Jag har autogiro. När dras hyran från mitt konto?

Beloppet dras den sista vardagen i månaden. Saknas det täckning görs ytterligare två försök. Finns det inte heller då tillräckligt med pengar på kontot måste inbetalning av hyran ske manuellt.


Hur gör jag för att få hyresavin som e-faktura?

Med e-faktura slipper du krångliga OCR-nummer och du hittar din faktura i din internetbank. Logga in i din internetbank, välja e-faktura, sök upp Albrektson Fastigeter och fyll i formuläret. Du blir därefter kontaktad av oss som informerar från vilket datum e-faktura kommer att levereras. 


Vilket är mitt lägenhetsnummer?

Du har 2 st olika lägenhetsnummer som tillhör din lägenhet. Det ena är kontraktsnumret som står på ditt kontrakt och det andra är det du skall ange till Skatteverket vid exempelvis flytt eller om du får en fråga från dem. I våra trapphus hittar du ditt nya lägenhetsnummer på anslagstavlan.


Behöver jag ha en hemförsäkring?

Som hyresgäst hos oss ska du ha en hemförsäkring. Om du inte har någon hemförsäkring, ska du ordna det. En hemförsäkring är en trygghet för dig om du råkar ut för inbrott eller brand, när du reser och mycket mer. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar din hemförsäkring hos.


Hur gör jag en felanmälan?

Om något inte fungerar som det ska i din bostad gör du en felanmälan. Kontaktuppgifter och övrig information finner du på porttavlan i ditt trapphus. Det går även bra att göra din felanmälan här.


Hur gör jag vid akuta ärenden? 

Vid akuta problem i fastigheten utanför ordinarie tid och du inte får tag på fastighetskötare, ägare eller kontoret kontaktar du PSG Bevakning dygnet runt på telefon 010-165 00 80.


Hur säger jag upp min lägenhet?

Du säger upp din lägenhet genom att meddela din uppsägning till oss skriftligen. Adressuppgifter hittar du längst ned på den här sidan.


Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

Uppsägningstiden är tre månader och gäller från närmast kommande månadsskifte samt tre månader framåt.


Hur gör jag för att så bra värmekomfort som möjligt?

Här är några tips för att behålla värmen i din lägenhet, tips här.


Hur gör jag om jag har fått problem med skadedjur i lägenhet?

Vi samarbetar med Anticimex när det gäller skadedjursbekämpning. Tänk på att det är din skyldighet som hyresgäst att omedelbart anmäla om skadedjur förekommer i din lägenhet. Kontakta oss och Anticimex för åtgärd. Läs mer här om hur vi tillsammans kan förebygga skadedjur.


Hur gör jag om min diskmaskin har gått sönder?

Om diskmaskinen ingår i hyran kontaktar du oss. I de fall där diskmaskinen inte ingår i hyreskontraktet bekostar du själv reparationen. 

Tänk på att skölja av disken och att ta bort skräp som kärnor, tandpetare och större skal då det riskerar att fastna i pumpen/systemet. 


Var slänger jag julgranen?
Julgranen skall lämnas på återvinningscentralen. För detta krävs ett återvinningskort.

Hur får jag ett återvinningskort?
Återvinningskort till återvinningscentralen kvitteras ut på vårt kontor. Kontakta oss för att boka en tid. 


Får jag ha husdjur i lägenheten?
Våra lägenheter ska hållas djurfria.


Får jag röka i lägenheten?
Vi vill att alla ska trivas i våra fastigheter. Därför är vår ambition att alla våra fastigheter ska vara rökfria. Det betyder att rökning i lägenheter och på balkonger inte är tillåten. Det är inte heller tillåtet att röka i gemensamma utrymmen  som trapphus, tvättstugor, förråd eller  liknande. 


Får jag förvara barnvagn, rullator eller cykel i trapphuset?
Enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus då detta kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna.


Hur gör jag för att söka lägenhet hos er?
För att söka lägenhet hos oss gör du en intresseanmälan här.